Els dilluns apunts d’educació XI / Los lunes apuntes de educación XI

Com representem les coses per fer-les comprensibles? De vegades, com en el següent exemple, amb contes,

Un gramàtic va caure en un pou i no aconseguia enfilar per les relliscoses parets.A l’estona va aparèixer un sufí i va escoltar els crits d’auxili de l’home. Utilitzant el llenguatge informal de la vida quotidiana, el sufí li va oferir ajuda. «Apreciaria molt la seva ajuda. Sigui dit de passada, vostè va cometre un error en expressar-se», va dir el gramàtic i va procedir a explicar. «És veritat», va admetre el sufí, «serà millor que me’n vagi a casa a practicar». I ho va fer, deixant al gramàtic al fons del pou.


Aquest conte sufí tracta d’una representació destinada a cultivar la comprensió, a la gràcia ia l’elecció correcta de les prioritats. En efecte, la faula ens ofereix una imatge mental sobre aquest tipus de coses. Si la prenem seriosament, podrem comprendre millor la nostra pròpia estupidesa.

Aquests contes constitueixen una de les tantes classes de representació que poden servir a la pedagogia de la comprensió i ajudar a construir imatges mentals.

/

¿Cómo representamos las cosas para hacerlas comprensibles? A veces, como en el siguiente ejemplo, con cuentos,

Un gramático se cayó en un pozo y no lograba trepar por las resbaladizas paredes. Al rato apareció un sufí y escuchó los gritos de socorro del hombre. Utilizando el lenguaje informal de la vida cotidiana, el sufí le ofreció ayuda. «Apreciaría mucho su ayuda. Dicho sea de paso, usted cometió un error al expresarse», dijo el gramático y procedió a explicar. «Es verdad», admitió el sufí, «será mejor que me vaya a casa a practicar». Y lo hizo, dejando al gramático en el fondo del pozo.

Este cuento sufí trata de una representación destinada a cultivar la comprensión, a la gracia y a la elección correcta de las prioridades. En efecto, la fábula nos ofrece una imagen mental sobre ese tipo de cosas. Si la tomamos en serio, podremos comprender mejor nuestra propia estupidez.

Esos cuentos constituyen una de las tantas clases de representación que pueden servir a la pedagogía de la comprensión y ayudar a construir imágenes mentales.