Dimitri Dmítrievich Shostakkóvich (I)
Va néixer en 1906 en Sant Pertersburgo, descendent d’una família de l’elit cultivada de la ciutat. El Shostakkóvich dels anys 20 i primers trenta avança per diversos camins alhora. Són anys d’idil·li amb l’avantguarda que ve de l’Oest i per les quals entra en els seus dos vessants. D’una banda, l’experimentació atonal del Wozzek de Alban Berg, que s’estrena a Leningrado en 1927 i d’altra banda, s’interessa per les tendències occidentals més aviat historicistes -o de rereguarda-: contacta amb Prokofiev, estudia a Stravinski, a Hindemith i, sobretot, es capbussa en Mahler i en les seves conseqüències.
La posició de Shostakkóvich va ser sempre ambivalent. En els seus primers anys de carrera es va sentir còmode com a sincer partidari de la revolució i, alhora, artista d’avantguarda. Després, i al llarg de tota la seva carrera, es va situar a cavall entre l’acceptació exterior del realisme oficial i el cultiu interior d’una música personal i nova.
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Dimitri Dmítrievich Shostakkóvich (I)
Nació en 1906 en San Pertersburgo, descendiente de una familia de la élite cultivada de la ciudad. El Shostakkóvich de los años 20 y primeros treinta avanza por varios caminos a la vez. Son años de idilio con la vanguardia que viene del Oeste y por las que entra en sus dos vertientes. Por una parte, la experimentación atonal del Wozzek de Alban Berg, que se estrena en Leningrado en 1927 y por otra parte, se interesa por las tendencias occidentales más bien historicistas -o de retaguardia-: contacta con Prokofiev, estudia a Stravinski, a Hindemith y, sobre todo, se zambulle en Mahler y en sus consecuencias.
La posición de Shostakkóvich fue siempre ambivalente. En sus primeros años de carrera se sintió cómodo como sincero partidario de la revolución y, a la vez, artista de vanguardia. Luego, y a lo largo de toda su carrera, se situó a caballo entre la aceptación exterior del realismo oficial y el cultivo interior de una música personal y novedosa.