Llenguatge audiovisual
Història del cinema sonor
Videoclips i anuncis
Anàlisi de la música per a la imatge
Horari: Dissabte de 10 a 14 i de 16 a 19; Diumenge de 10 a 13
Preu: 60€ / Alumnes del centre 50€
Professora: María del Mar Poyatos Andújar
Musicòloga i pianista
Titulada superior en música per l’ESMuC
Al nostre món actual estem dominats per la imatge especialment com a consumidors i fins i tot com a productors ja que tots tenim càmares i vídeos. En el cas de la imatge en moviment, la majoria de les produccions visuals no apareixen soles sino que estan acompanyades de música la qual sembla moltes vegades un recurs afegit i en segon plà. Tot el contrari, la música juga un paper fonamental: canvia i afegeix significats, desperta emocions, dinamitza el moviment, és empàtica o irònica amb la imatge, en definitiva, ajuda a projectar un missatge que pertany al domini propi i especialitzat del llenguatge audiovisual.
Descripció
En aquest taller treballarem les funcions formals i semàntiques de la música per a la imatge agafant exemples des del cinema clàssic fins als anuncis, videoclips i bandes sonores de l’actualitat. Treballarem un llenguatge propi per defensar amb rigor els projectes audiovisuals.
A qui va dirigit
Estudiants de música, compositors, videògrafs, videoartistes, estudiants d’ESO i batxillerat i tota persona interessada en analitzar i comprendre els productes audiovisuals.
És un taller especialment interessant per als músics que vulguin crear o editar un videoclip, per als joves compositors que s’enfrontin a la creació de bandes sonores i per als videògrafs que busquin solucions musicals per a l’edició dels seus reportatges i creacions audiovisuals. També és de gran interès per al colectiu d’estudiants d’ESO i batxillerat que ha de preparar diferents tipus de treballs audiovisuals al llarg dels seus estudis: curtmetratges, presentacions, reportatges, etc.
Programa
Objectius
– Millorar la comprensió del llenguatge audiovisual en sentit estètic (incrementar la complicitat de l’espectador amb el producte cultural que se li presenta) i amb una finalitat pràctica (conèixer i analitzar recursos útils per als treballs propis de creació audiovisual).
– Adoptar una terminologia específica per explicar les característiques i les peculiaritats de la relació de música i imatge.
Metodologia
– Exposició dels conceptes clau mitjançant exemples coneguts.
– Reflexió sobre l’experiència prèvia.
– Comentari de fragments audiovisionats.
– Tasques pràctiques per reconèixer els recursos d’interacció entre música i imatge.
Temari
1.- Introducció: La imatge sense música i la música sense imatge. Casos per reflexionar
2.- La imatge: què es mostra i com?
3.- El so: què ens transmet el que escoltem?
4.- Com posar música a la imatge?
– segons l’espai
– segons el moviment
– segons el missatge
5.- Més recursos d’interacció
6.- La imatge per a la música
7.- Tasca: Anàlisi d’un fragment audiovisual
8.- Pautes per practicar una millor “audiovisió”
El contigut del curs es basa en el potencial comunicatiu de la relació de música i imatge. Es comentaran exemples extrets del cinema, dels anuncis i dels vídeoclips.