8. Música i Imatge

Llenguatge audiovisual

Història del cinema sonor

Videoclips i anuncis

Anàlisi de la música per a la imatge

Horari: Dissabte de 10 a 14 i de 16 a 19; Diumenge de 10 a 13

Preu: 60€ / Alumnes del centre 50€

 

 

Professora: María del Mar Poyatos Andújar

Musicòloga i pianista

Titulada superior en música per l’ESMuC

 

       Al nostre món actual estem dominats per la imatge especialment com a consumidors i fins i tot com a productors ja que tots tenim càmares i vídeos. En el cas de la imatge en moviment, la majoria de les produccions visuals no apareixen soles sino que estan acompanyades de música la qual sembla moltes vegades un recurs afegit i en segon plà. Tot el contrari, la música juga un paper fonamental: canvia i afegeix significats, desperta emocions, dinamitza el moviment, és empàtica o irònica amb la imatge, en definitiva, ajuda a projectar un missatge que pertany al domini propi i especialitzat del llenguatge audiovisual.

 Descripció

       En aquest taller treballarem les funcions formals i semàntiques de la música per a la imatge agafant exemples des del cinema clàssic fins als anuncis, videoclips i bandes sonores de l’actualitat. Treballarem un llenguatge propi per defensar amb rigor els projectes audiovisuals.

 A qui va dirigit

  Estudiants de música, compositors, videògrafs, videoartistes, estudiants d’ESO i batxillerat i tota persona interessada en analitzar i comprendre els productes audiovisuals.

     És un taller especialment interessant per als músics que vulguin crear o editar un videoclip, per als joves compositors que s’enfrontin a la creació de bandes sonores i per als videògrafs que busquin solucions musicals per a l’edició dels seus reportatges i creacions audiovisuals. També és de gran interès per al colectiu d’estudiants d’ESO i batxillerat que ha de preparar diferents tipus de treballs audiovisuals al llarg dels seus estudis: curtmetratges, presentacions, reportatges, etc.

  Programa

 Objectius

 –   Millorar la comprensió del llenguatge audiovisual en sentit estètic (incrementar la complicitat de l’espectador amb el producte cultural que se li presenta) i amb una finalitat pràctica (conèixer i analitzar recursos útils per als treballs propis de creació audiovisual).

–   Adoptar una terminologia específica per explicar les característiques i les peculiaritats de la relació de música i imatge.

 Metodologia

 –   Exposició dels conceptes clau mitjançant exemples coneguts.

–   Reflexió sobre l’experiència prèvia.

–   Comentari de fragments audiovisionats.

–   Tasques pràctiques per reconèixer els recursos d’interacció entre música i imatge.

 Temari

 1.- Introducció: La imatge sense música i la música sense imatge. Casos per reflexionar

2.- La imatge: què es mostra i com?

3.- El so: què ens transmet el que escoltem?

4.- Com posar música a la imatge?

 – segons l’espai

–   segons el moviment

–   segons el missatge

5.- Més recursos d’interacció

6.- La imatge per a la música

7.- Tasca: Anàlisi d’un fragment audiovisual

8.- Pautes per practicar una millor “audiovisió”

 El contigut del curs es basa en el potencial comunicatiu de la relació de música i imatge. Es comentaran exemples extrets del cinema, dels anuncis i dels vídeoclips.