Taller de danses d’arreu del món
Taller de danses d’arreu del món Leer más »
Bona tarda a tots. En aquesta primera entrada voldria donar les gràcies a l’equip de l’Esmut per aquesta iniciativa. Esperem crear un espai amè on tots poguem contribuir i descobrir tots plegats més sobre el fascinant món de l’òpera. Farem propostes també per la vida no virtual, la primera de les quals serà la projecció dimarts vinent de «La flauta màgica», de Mozart. Gràcies a tots per avançat per la vostra participació!
Meritxell Tena
Responsable del grup Amics de l’òpera de l’ESMUT
Buenas tardes a todos. En esta primera entrada quisiera dar las gracias al equipo del Esmut por esta iniciativa. Esperamos crear un espacio ameno don todos podamos contribuir y descubrir todos juntos más sobre el fascinante mundo de la ópera. Haremos propuestas para la vida no virtual, la primera de las cuales será la proyección el próximo martes de «La flauta mágica» de Mozart. Gracias a todos por adelantado por vuestra participación!
Meritxell Tena
Responsable del grupo «Amics de l’òpera de l’ESMUT»
Atabal
Espècie de tambor, proveït d’una membrana i d’un ressonador de mitja esfera. En alguns baix relleus trobats a Mesopotàmia -2000 a. de C. – veiem un tambor ovoide de gran grandària que molt bé podria ser l’antecessor de l’instrument que entraria a Europa per l’Est, importat per les croades al segle XIII. Era percutit a parells sobre els cavalls, un a cada costat, subjectes a la cadira de muntar per mitjà d’un jou de cuir.
/
Atabal
Especie de tambor, provisto de una membrana y de un resonador de media esfera. En algunos bajorrelieves hallados en Mesopotamia -2000 a. de C. – vemos un tambor ovoide de gran tamaño que muy bien podría ser el antecesor del instrumento que entraría en Europa por el Este, importado por las cruzadas en el siglo XIII. Era percutido a pares sobre los caballos, uno a cada lado, sujetos a la silla de montar por medio de un yugo de cuero.
Els dimecres parlarem d’instruments / Los miércoles hablaremos de instrumentos Leer más »
Encreuament de veus
En l’escriptura a dues parts les veus es poden creuar amb força llibertat, mentre es mantingui la integritat de cada corba melòdica i cada veu estigui equilibrada en el seu propi àmbit. Per això, les veus no han de romandre creuades durant tant de temps com perquè el que s’inicia a la part inferior pugui identificar-se com la superior.
/
Cruzamiento de voces
En la escritura a dos partes las voces se pueden cruzar con bastante libertad, mientras se mantenga la integridad de cada curva melódica y cada voz esté equilibrada en su propio ámbito. Por eso, las voces no deben permanecer cruzadas durante tanto tiempo como para que lo que se inicia en la parte inferior pueda identificarse como la superior.
Els dimarts: lèxic musical / Los martes: léxico musical Leer más »
Existeix una relació recíproca entre les imatges mentals i les activitats de comprensió. Si ajudem als alumnes a adquirir imatges mentals per qualsevol mitjà – incloent-hi la instrucció directa -, desenvoluparan la capacitat de comprensió. I també si els exigim que realitzin activitats de comprensió -com ara predir, explicar, resoldre, exemplificar, generalitzar, etc-, construiran imatges mentals. Es produeix una mena de societat entre les imatges mentals i les activitats de comprensió. S’alimenten les unes a les altres.
/
Existe una relación recíproca entre las imágenes mentales y las actividades de comprensión. Si ayudamos a los alumnos a adquirir imágenes mentales por cualquier medio – incluyendo la instrucción directa -, desarrollarán su capacidad de comprensión. Y a su vez si les exigimos que realicen actividades de comprensión -tales como predecir, explicar, resolver, ejemplificar, generalizar, etc-, construirán imágenes mentales. Se produce una especie de sociedad entre las imágenes mentales y las actividades de comprensión. Se alimentan las unas a las otras.
Els dilluns apunts d’educació X / Los lunes apuntes de educación X Leer más »
Gioseffo Zarlino (ca. 1517 – 1590)
És el teòric més important del segle XVI. Va ser ell més que cap altre el que va sintetitzar el corrent de la musica theorica matemàtica amb els problemes quotidians de la musica pratica, tal com ell ho diu en les seves Institutioni harmoniche (1558, 2 ª ed. 1573): «La música presa en la seva perfecció última reuneix aquestes dues parts tan estretament unides que no es pot separar una de l’altra ».
/
Gioseffo Zarlino (ca. 1517 – 1590)
Es el teórico más importante del siglo XVI. Fue él más que ningún otro el que sintetizó la corriente de la musica theorica matemática con los problemas cotidianos de la musica pratica, tal como él lo dice en sus Institutioni harmoniche (1558; 2ª ed. 1573): «La música tomada en su perfección última reúne estas dos partes tan estrechamente unidas que no se puede separar una de otra».
Els dijous parlem dels compositors / Los jueves hablamos de los compositores Leer más »
Com podem saber si un alumne ha assolit el nivell adequat de comprensió? Realment és una cosa que no podem mesurar amb un termòmetre, ni tan sols amb exàmens de selecció múltiple.
Mentre el coneixement és un estat de possessió, de manera que és fàcil esbrinar si els alumnes tenen o no un determinat coneixement, la comprensió, en canvi, va més enllà de la possessió. La persona que entén és capaç d’anar més enllà de la informació subministrada, és a dir, ha de ser capaç d’explicar amb les seves paraules, mostrar exemples, aplicar-los, justificar-los, comparar-los i contextualitzar-los.
La comprensió és oberta i gradual, per la qual cosa es fa necessari capacitar els alumnes perquè realitzin una varietat d’activitats de comprensió vinculades amb el contingut del que s’està aprenent.
En definitiva l’aprenentatge és una conseqüència del pensament.
/
¿Cómo podemos saber si un alumno ha alcanzado el nivel adecuado de comprensión? Realmente es algo que no podemos medir con un termómetro, ni tan siquiera con exámenes de selección múltiple.
Mientras el conocimiento es un estado de posesión, de modo que es fácil averiguar si los alumnos tienen o no un determinado conocimiento, la comprensión, en cambio, va más allá de la posesión. La persona que entiende es capaz de ir más allá de la información suministrada, es decir, tiene que ser capaz de explicarse con sus propias palabras , mostrar ejemplos, aplicarlos, justificarlos, compararlos y contextualizarlos.
La comprensión es abierta y gradual, por lo que se hace necesario capacitar a los alumnos para que realicen una variedad de actividades de comprensión vinculadas con el contenido de lo que se está aprendiendo.
En definitiva el aprendizaje es una consecuencia del pensamiento.
Els dilluns apunts d’educació IX / Los lunes apuntes de educación IX Leer más »
Juan de la Encina (1468 – 1529)
Nascut de pare sabater a Salamanca en 1468, Encina va ser compositor, poeta i autor teatral més renombrat de l’època. Després de cantar en el cor de la catedral de Salamanca (des de 1484), va entrar al servei de Don Fadrique Álvarez de Toledo, duc d’Alba, en 1492, produint aquí pràcticament tota la seva obra musical i literària; aquesta inclosa una sèrie d’èglogues (obres teatrals curtes) de temes religiosos o pastorals, en les quals el mateix Encina actuava i per les quals va compondre alguns de les seves nadales. Encina va deixar el treball del duc en 1498 i va passar la major part dels anys que li quedaven anant i venint entre Espanya i Roma.
Juan de la Encina (1468 – 1529)
Nacido de padre zapatero en Salamanca en 1468, Encina fue compositor, poeta y autor teatral más renombrado de la época. Después de cantar en el coro de la catedral de Salamanca (desde 1484), entró al servicio de Don Fadrique Álvarez de Toledo, duque de Alba, en 1492, produciendo aquí prácticamente toda su obra musical y literaria; ésta incluida una serie de églogas (obras teatrales cortas) de temas religiosos o pastorales, en las que el mismo Encina actuaba y para las que compuso algunos de sus villancicos. Encina dejó el trabajo del duque en 1498 y pasó la mayor parte de los años que le quedaban yendo y viniendo entre España y Roma.
Els dijous parlem dels compositors / Los jueves hablamos de los compositores Leer más »